POLSKIE HALLOWEEN

Polskie Halloween



PREMIERA
Sobota 19.03. 2022 g. 18.00
42 PPA Wrocław Scena OFF 
Teatr Muzyczny Capitol

Spektakl jest opowieścią o zmierzchu patriarchatu, mierzeniem się z polskością w kampowej stylistyce i wyrazem sprzeciwu wobec faszyzującej się rzeczywistości.
„Polskie Halloween” artystycznie rozwija hasło, widniejące na jednym z kartonów niesionych podczas protestów Strajku Kobiet: „W Halloween przebiorę się za Polskę”. Jednocześnie odbija realną sytuację w Polsce 2015-2021 i przechwytuje polską tradycję dziadów, stając się „zamachem” na polskie wartości, zsyntetyzowanym obrazem polskich demonów, reprezentujących różne aspekty opresji społecznych.

Twórczynie wykorzystując strategie queer i gender, które patriarchat odrzuca i zwalcza, a które autorkom jako osobom opresjonowanym osobom feministycznym i nieheteronormatywnym są najbliższe, skonstruowały inscenizację o zmaganiach z przemocowym systemem.


Te zmagania tworzą spektaklową akcję, w której dwie kobiety usiłują uwolnić się z narzucanych im gier, przygotowanych przez demonicznego internetowego wodzireja. Siła telewizyjno-influenserskiego show tkwi w ołtarzu polskim rekwizytorium narodowo-katolickim który nie okazuje tym, czym się wydaje. Wszelkie działania postaci odbywają się wobec niego i pod wojerystycznym okiem kamery.


Spektakl posługuje się językiem eklektycznym, bowiem przedstawiana rzeczywistość, będąc w fazie liminalnej, nie wytworzyła nowego języka, który opisałby przyszłość. Stąd wybór patchworkowej stylistyki teatralnej opowieści na poziomie: kompozycyjnym (niemal każda scena jest w innej konwencji), muzycznym (mieszanka polskich muzycznych cytatów ) aktorskim (role płciowe grane krzyżowo, postacie traktowane są jak figury systemu, nie osoby). Dlatego też twórczynie_cy współdzielą motywy z różnymi formami i dziełami kultury masowej: szopka polityczna, karnawał, dziady, medialne szoł. Używane: przesada, symbolizowanie, wyostrzenie, odrealnienie, odwołania kulturowe tworzą język, który sprawia, że opresyjne formaty są dekonstruowane, ale jednocześnie głęboko przeżyte. Przede wszystkim jednak odsłaniają kryjące się w polskości mechanizmy władzy. 


SCENOGRAFIA

Scenografią spektaklu jest (squeerowany) ołtarz, mający formę ściany wotywnej. Swą queerowość ujawnia wraz z rozwojem akcji, kiedy to zdejmowane są z niego kolejne wota - rekwizyty używane przez bohaterki_ra. Zatem coś co na początku zdawało się elementem kompozycji sakralnej, okazuje się czymś zupełnie przeciwnym - profanum. Mamy więc: strapon z wielkim dildo, siatkę Matki Polki (z butelką mleka i pieluchą), mopy, palcaty, krynoliny, i in.

Scenografia i kostiumy do spektaklu powstają w duchu strategii queerowej rewolucji. Korzystywane są przedmioty odzyskane, prywatne lub kupione z drugiej ręki, które nabierają nowych konkretnych znaczeń i będą przechwytywane przez ścierające się w inscenizacji paradygmaty, a nawet obdarzane mocą, niczym religijne relikwie.

Wizualnymi inspiracjami są prace Władysława Hasiora, scenografie Agaty Dudy-Gracz, Krzysztofa Warlikowskiego, a także młodych artystek Marii Ciszewskiej i Martyny Kozlow. Nasz kamp jest przetworzeniem wizualnych i estetycznych skojarzeń z Polską. Powstaje poprzez nagromadzenie (nadmiar?) elementów, które w połączeniu są glamour, a przynajmniej modnie hipsterskie. 

MUZYKA

Warstwa dźwiękowa jest fundamentem spektaklu, odpowiednikiem dominującej patriarchalnej narracji, z której próbują wydostać się bohaterki. Jako symboliczny głos patriarchatu spełnia rolę kantorki w queerowym misterium. Jest nasycona i inspirowana polskością, przetwarzając dźwiękowe skojarzenia i cytaty z narodowego rekwizytorium muzyczneqo. 

PROCES PRACY

“Polskie Halloween” powstaje od maja 2020 w kolektywnym procesie twórczym - konsensualnym i elastycznym. Ten proces był wynikiem pandemii i zmian obsadowych. Tekst i inscenizacja przeszły wiele przemian, wielokrotnie zmieniał się skład kolektywu, a każda kolejna ekipa wnosiła do projektu nowe warstwy. Ostatecznie z pierwszego skład nie pozostał nikt.

Proces kolektywny jest wolny od pośpiechu, umożliwia swobodne poszukiwania artystyczne, uruchamia głębsze poziomy twórcze, co wiąże się także z osobistych procesem i staje się lekcją budowania rzeczywistości (społecznej i zawodowej), w której same_i chcemy egzystować. Ten system pracy pozwala na zachowanie artystycznej niezależności, ucieczkę od instytucjonalnej rutyny i pracę poza ogólnie przyjętym systemowym porządkiem. Uzupełnieniem metody była komunikacja zdalna - wymuszona przez pandemię - która wpłynęła na sposób teatralnego działania (analiza, improwizacja, ćwiczenia) i umożliwiła współpracę z Leeną Makoff, mieszkającą w Londynie.

Spektakl zaprojektowany jest jako kampowe misterium, rodzaj katharsis, rytualne uwolnienie od narodowego archetypu zarówno bohaterek, a może i publiczności. Ma nieść nadzieję na zmianę w duchu feministyczno-queerowej rewolucji. Zapowiada Nowy Początek.

************
tekst: Leena Makoff
Moderatorka procesu teatralnego: Agnieszka Małgowska
dramaturgia: Zakład Pracy Zdalnej [Kamil Błoch, Leena Makoff, Agnieszka Małgowska, Karolina Micułą]
scenografia/kostiumy: Monika Skomra
muzyka: Pani Las 
światło: Grzegorz Grecas

obsada:
Kaja Janiszewska
Karolina Micuła
Monika Rak























fot. Kazimierz Żdziebło





Popularne posty