TEATRALIA

O TEATRZE LESBIJSKIM W POLSCE

Polski Teatr Lesbijski nie został opisany. Z potrzeby udokumentowania, zbadania i unaocznienia tego zjawiska w historii teatru i historii LGBTiQ rozpoczynamy publikowanie cyklu tekstów, poświęconych tej tematyce w internetowym czasopiśmie TEATRALIA.


TEKST I. Rys ogólny. Przyglądać się - nie porównywać
czytaj tu -->


DRAMAT 
TEKST II. Portret lesbijek we wnętrzu, czyli o dramacie pisanym przez kobiety
czytaj tu -->

TEKST III. Izabela Morska. Moje życie królicze


TEKST IV. Monika Rak. 33 Sztuka
czytaj tu -->

TEKST V. Inga Iwasiów. Pogadywanie wokół sprawy orgazmu wielokrotnego
czytaj tu -->

TEKST VI. Anja Urr. Wieczór panieński.

czytaj tu -->

TEKST VII. Agnieszka Łuczak. Powiatowe związki partnerskie

czytaj tu-->

TEKST VII. Barbara Elmanowska. Krotki monolog z kotem w tle.
czytaj tu -->


KABARET

TEKST VIII. Barbie Girls. Kabaret popularny.

TEKST IX.  Hole In the Trinity. Kabaret literacki.


OPERA
TEKST XI. Katarzyna Bratkowska&Florian Nowicki & W.A. Mozart. 
          Czarodziejski Flet, czyli zagadka pianina Tamina.
czytaj tu-->



SPEKTAKLE
TEKST X.  Any Conroy. Alicja&Alicja. 

TEKST XIV. Tantabulles. Kobiecy cyrk feministyczny

TEKST XIX. Rewolucje

TEKST XX. Izabela Morska. Moje życie królicze
czytaj tu -->

TEKST XXI. Motyle krwawią. Eksperymentalne spotkanie poetyckie. 
czytaj tu -->

DRAMAT & SPEKTAKLE
TEKST XII. Przemysław Wojcieszek. Cokolwiek się zdarzy, kocham Cię. 

TEKST XIII. Ingmar Vilqist. Kostka smalcu z bakaliami. 


PERFORMANS 
TEKST XV. PerfoŚluby. Performans „na prawdę”Ania & Greta oraz Małgorzata Rawińska & Ewa Tomaszewicz 
czytaj tu--> 

TEKST XVII. PerfoŚluby.Performans „na niby”. Równi w Europie & Podróż & ślubujecirówność & Jawne Partyzantki
czytaj tu--> 


FESTIWAL 
TEKST XVI. Melancholijny spacer z Baubo, czyli amerykańska lesbijsko-queerowa awangarda w Polsce. Klauzula przyzwoitości & Kino bez klauzuli. Konfrontacje Teatralne. Lublin 2015.
czytaj tu--> 


-----------------------------------------------------------------------------------------------------

WŁASNY JĘZYK
Kilka lat temu miałam okazje uczestniczyć w spotkaniach filmowych, które prowadził K. Uważnie oglądałam proponowane filmy LGBTQF - choć prawdę mówiąc - żadnego L tam nie było. Oglądając, nie koncentrowałam się jedynie na treści, badałam w każdym filmie jego formę, techniki gry aktorskiej etc. … i podczas dyskusji dzieliłam się moimi spostrzeżeniami. Po jakiś czasie usłyszałam, usiłując dociec, na czym polega tajemnica, jakiegoś długo rozważanego filmowego detalu i wówczas usłyszałam, są takie rzeczy, których nie zrozumiesz, bo jesteś kobietą, to rozumie tylko gej. 

A to oznaczało, że istnieje gejowski język - hermetyczny, do którego nie mam dostępu. Czy poczułam się wykluczona? Nie wiem, raczej zrozumiałam, że są takie przestrzenie, których mogę nie rozumieć i to jest ok. To jest cena różności, odmienności. Gdyby wszystkio ujednolicić…… zgubiłoby się to coś, co jest charakterystyczne i immanentne dla danej grupy.

Jakiś czas potem przemierzałam ulicę Warszawy z okazji kolejnej Parady Równości z tym samym K, opowiadając mu o poszukiwaniu teatralnego języka dla lesbijskiej sztuki, nad którą pracowałam z Moniką. Wtedy usłyszałam, daj spokój, to za dużo pracy, mogą być kłopoty z odbiorem, jak ludzi do tego przekonać, czy więc warto? No i to już było zaskakujące i dotkliwe. Zadziwiające to były słowa w ustach akademickiego nauczyciela, wyczulonego na język, człowieka wnikliwego, z dużą wiedzą na temat gejowskiej kultury i to na pewno nie tej popularnej!
Zwłaszcza w kontekście wcześniejszego zdarzenia. I niestety - jest to dość typowe.  Męskie pytanie, po co lesbijkom język? my go mamy, ale Wam po co? Język jest uniwersalny, i dawno już sa ustalone kryteria i tabele ocen.

Teraz takie same słowa słyszę od kobiet, mocniej - od lesbijek, które - przy okazji O"LESS Festiwalu, poszukującego języka lesbijskiego - zżymają się na odrzucenie ocen nadsyłanej sztuki - powołują się na uniwersalizm - sztuka jest dobra/zła, jak można i po co separować z niej sztukę lesbijską? 

Brak mi uczuć, żeby opisać tę sytuację......